Goboken

Hvordan blir man egentlig glad i bøker?

-Gunn Helen Ofstad

Hvordan blir man egentlig glad i bøker?

-Gunn Helen Ofstad

Du har kanskje hørt at det er bra for barns utvikling å bli lest for. At de utvikler språket sitt, og at de blir empatiske fordi de lærer å leve seg inn i andres situasjon. Og det er sant. Men hva er det som gjør at noen barn er mer glad i bøker enn andre?  

 

Svaret finner vi hjemme. Barn som er glad i bøker, blir lest for oftere enn andre. Før vi fikk mobiler og skjermbrett var det barneboka som kom fram når foreldre skulle lage en kosestund for barnet, eller ved leggetid. Nå viser forskning at 1 av 3 foreldre med barn i barnehagealder ikke leser sammen med dem. Det er leit, for barn er avhengige av at nettopp foreldrene fører dem inn i den magiske verdenen som boka kan være. For barn er det å lese bøker sammen med foreldrene først og fremst forbundet med kos, en stund der man stenger ute alt og oppdager nye ting sammen.  

 

Alle disse lesestundene – ved leggetid, en stille søndagsmorgen, på venterommet, om bord på ei ferje eller hvor som helst – gir små drypp og nye erfaringer med at det er kjekt å lese. Det er dette som gjør barnet ditt til leser – gode minner fra lesestunder med deg.  

 

Barn er forskjellige. Noen finner roen i ei bok med en gang, mens andre krever at vi gjør boka spennende for at de skal lokkes inn i en lesestund. Å lage en forventning til boka; Jeg lurer på hva som har skjedd med ABC-klubben denne gangen? er en bra måte å skape engasjement på. Og når lesingen starter er det lurt å være åpen for spørsmål. Ta dere tid til å snakke om det som skjer boka, da får barnet mye bra språktrening med på kjøpet.  

 

Barn er veldig glad i å lese samme bok mange ganger, selv lenge etter at de voksne er lei. Dette har stor verdi, for ei god bok gir mulighet til å snakke om mange forskjellige tema. Samtalen blir aldri lik den forrige. Et annet lite tips – avslutt lesingen før barnet blir lei. Det er bedre å stoppe opp og si at man leser slutten en annen dag enn å fullføre når barnet har mistet interessen. Det er lov å ha korte lesestunder også. 

 

Så hvorfor er vi så opptatt av at barna våre skal bli glad i bøker og glad i å lese? Bøker gir barna våre mye, de får møte verden gjennom fortellinger og bilder, undre seg, oppleve fine, triste, morsomme og spennende historier i trygghet sammen med deg. Som foreldre vil vi gjerne gi barna våre de beste forutsetningene for en kjekk barndom og framtid, og det å kunne lese og skrive er viktig for barnas utdannelse og senere liv.  

 

Forskning viser at barn som blir lest for og som fortsetter å lese selv, har et fortrinn når det gjelder utdanning. Det er spesielt tre sider ved lesing som er viktig;  

 

  1. I bøkene møter barna ord som vi sjeldent bruker til hverdags. Når du snakker med barnet om nye ord dere møter i bøkene, får barnet en god forståelse av det. Da har det samlet et nytt ord i ordforrådet sitt. Dette er viktig når barnet skal forstå språk og tekst.  
  2. Når vi leser med barn, får de møte bokstavene. Vi kan bruke lesefinger og følge teksten slik at barna ser at bokstavene blir til ord når vi leser dem høyt. Og vi kan snakke om bokstavene. Visste du at barn i gjennomsnitt kan 18 bokstaver når de begynner på skolen?  
  3. Den siste siden ved lesing handler om lydene i språket. Når barn skal lære at bokstaver har ulike lyder og at vi kan sette sammen bokstavene til ulike ord, så må de klare å høre hvilke lyder ordene består av. Vi kan også leke med lydene i ordet. Mus kan bli hus hvis vi bytter ut en lyd.  

 

Alt dette får barnet ditt få «hemmelig» trening i når dere leser bøker sammen. Og alt skjer mens dere koser dere sammen. God lesing! 

 

Gunn Helen Ofstad 

Ofstad er fagkonsulent for bokserien ABC-klubben. Hun er førstelektor i lesevitenskap og spesialpedagogikk ved Nasjonalt lesesenter ved Universitetet i Stavanger